Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Chaberski, PPL: Lotnisko Chopina powinno mieć kontynuację na lotnisku centralnym

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
01-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

– Polskie Porty Lotnicze mają doświadczenie i wiedzę, żeby stać się w przyszłości zarządzającym lotniskiem centralnym – mówi Łukasz Chaberski, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych. – Chcielibyśmy, żeby Lotnisko Chopina, kończąc swoją służbę, miało kontynuację na lotnisku w Baranowie – dodaje.  

Jak powiedział prezes PPL podczas Kongresu Rynku Lotniczego, spółka ma wszelkie kompetencje, żeby w przyszłości zarządzać Centralnym Portem Komunikacyjnym i obecnie prowadzi rozmowy dotyczące swej przyszłej roli. – Będzie to nowe miejsce, w którym będziemy mogli rozwijać ruch lotniczy w sposób nieskrępowany, z możliwością dostarczenia nieograniczonej przepustowości – mówi Łukasz Chaberski. 

Jak stwierdza, żeby spółka w przyszłości mogła zarządzać CPK, trzeba zapewnić na lotnisku centralnym odpowiedni wolumen pasażerów, a to może się odbyć tylko poprzez modernizację Lotniska Chopina. – Bez modernizacji, którą obecnie wyceniamy na około 940 milionów złotych, już w 2030 roku stracilibyśmy kilka milionów pasażerów – wylicza.  

Tylko utracone opłaty lotniskowe spowodowałyby uszczuplenie wpływów PPL o około 500 mln zł rocznie, a do tego trzeba doliczyć przychody pozalotnicze. Modernizacja lotniska ma zapewnić, że CPK już w roku otwarcia będzie, czyli w 2032, będzie w pełni rentownym przedsięwzięciem.   

– Już w tym sezonie letnim mieliśmy wiele odmów na aplikacje linii lotniczych, które chciały operować z naszego lotniska. Musieliśmy odmawiać, dlatego że w szczytowych godzinach mieliśmy już deficyty przepustowości – tłumaczy Łukasz Chaberski. – Nasze działania są nakierowane na to, żeby w sposób odpowiedzialny dostarczyć nowej przepustowości na lotnisku – mówi. Ta przepustowość na warszawskim lotnisku, jak powiedział, jest obliczona na obsługę ok. 30 mln pasażerów. – Wiemy, że ograniczenia zarówno środowiskowe, jak i lokalizacyjne spowodują, że to jest nasz „szklany sufit”. Potrzebujemy dostarczenia nowej przepustowości na Mazowszu w taki sposób, żeby rynek lotniczy mógł się rozwijać w sposób nieskrępowany i to będzie możliwe dopiero w 2032 po tym, jak zostanie uruchomione lotnisko centralne – stwierdził szef PPL.   

Do czasu otwarcia CPK podejmowane będą działania doraźnie poprawiające sytuację. – W ostatnich dniach zostało ukończona budowa terminala Cargo 4 na Lotnisku Chopina, dzięki czemu przepustowość cargo Lotniska Chopina jest szacowana na około pół miliona ton rocznie – powiedział Łukasz Chaberski. – Oczywiście to jest dopiero początek. W 2024 roku obsłużyliśmy na Lotnisku Chopina 117 tys. ton, a w tym roku obserwujemy wzrosty ponad dwucyfrowe, więc tendencja jest pozytywna i infrastruktura, która w najbliższym czasie zostanie wdrożona do działalności operacyjnej zapewni nam rozwój na najbliższe lata – dodał. – Naprawdę duże wolumeny cargo, które są skorelowane również z brakiem ograniczeń w danej lokalizacji, nastąpią na lotnisku centralnym po 2032 roku – stwierdził.  

– Zależy nam na komforcie i jakości podróżowania – zapewnia szef PPL. – Pasażerowie na modernizacji Lotniska Chopina tylko zyskają – podsumowuje. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Infrastruktura i lotniska

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Redakcja 30 września 2025

Pieniądze, szkolenia i perspektywy. Jak pozyskać pracownika w lotnictwie?

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Infrastruktura i lotniska

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Redakcja 30 września 2025

Wpływ PPL na regiony - blisko 60 mld zł wartości dodanej

Biznes i przemysł

Wpływ PPL na regiony - blisko 60 mld zł wartości dodanej

Polskie Porty Lotnicze 15 września 2025

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Infrastruktura i lotniska

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Redakcja 30 września 2025

Pieniądze, szkolenia i perspektywy. Jak pozyskać pracownika w lotnictwie?

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Infrastruktura i lotniska

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Redakcja 30 września 2025

Wpływ PPL na regiony - blisko 60 mld zł wartości dodanej

Biznes i przemysł

Wpływ PPL na regiony - blisko 60 mld zł wartości dodanej

Polskie Porty Lotnicze 15 września 2025

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij